Skopje, Ohrid en twee Finse dames

18 juli 2016 - Ohrid, Macedonië

Het is inmiddels een hele tijd geleden dat we een blog hebben geschreven. Hoog tijd voor een nieuwe. Deze editie zal dus een extra grote zijn, vertellend over Skopje, Ohrid en twee Finse dames.

Nadat we de nachttrein vanuit Nis, voor de verandering weer eens met vertraging, hadden genomen, kwamen we om 6:00 aan in Skopje. Volgens Rijksoverheid was deze stad aangegeven met een geel kleurtje. Dit betekent dat er demonstraties in de stad zijn en dat we een beetje alert moeten blijven... Echter werd ons gedurende de free-tour duidelijk dat we nergens bang voor hoeven te zijn. Skopje is een zeer gemoedelijke stad met weinig criminaliteit en waar veel gebouwd wordt. Onder het plan "Skopje 2014" wordt de hele stad uitgebreid met de mooiste gebouwen. De historie van sommige bruggen gaan dan ook wel tot 4 jaar terug! Nu horen we u denken, waarom dan die code geel? Dat komt omdat de inwoners van Skopje niet blij zijn met al die nieuwe gebouwen. Ze vinden dat de gemeente het geld beter kan besteden. Vandaar dat ze protesteren, met verfbommen. Elke avond gaat een groepje demonstranten op jacht om de groteske witte gebouwen onder te gooien met verfbommen. Dit is dan ook goed terug te zien!

Ah fijn, wij namen dus een free-tour om alles van Skopje te zien, met de bijbehorende uitleg. De gids was erg enthousiast en was ontzettend veel aan het vertellen, waardoor de rondleiding uiteindelijk ruim drie uur in beslag nam. Helemaal niet erg verder, juist heel interessant. Verder was ons groepje ook leuk, met jonge mensen, waaronder Marcus uit de USA, San Francisco. Wel moet genoemd worden dat we 20 minuten zijn gestopt om Rakija te drinken op kosten van de gids. Na de rondleiding zijn we met de groep gaan lunchen en hebben nog even door Skopje rondgelopen, volgens de gids het Disneyland voor volwassenen, inclusief bijpassende muziek in de stad. In de avond zijn we met Marcus nog wat gaan drinken, wanneer we ook twee Finse dames tegen zijn gekomen. Het was een gezellige avond.

De volgende dag zijn we met een bus naar Ohrid gegaan, waar we heerlijk uitgerust hebben aan het Ohridmeer en de Finse dames weer tegen zijn gekomen. Ook die avond hebben wij met hen een drankje gedaan.

Nu zijn jullie vast nieuwsgierig waarom deze Finse dames nou zo speciaal zijn, we hebben ze inmiddels al een aantal keer genoemd. Laat ons u dit uitleggen:

In Ohrid kwamen wij tot de conclusie dat bussen in Albanië en Montenegro duurder zouden uitvallen dan gedacht. We hebben er serieus over gedacht om een andere route te nemen en Dubrovnik over te slaan, tot de Finse dames. Deze dames waren namelijk op roadtrip door Oost-Europa en waren op weg van Ohrid naar Dubrovnik. Ook zij wilden nog een tussenstop maken in Tirana en Montenegro en boden ons aan om mee te rijden. In plaats van met de dure bussen rijden we dus zeer goedkoop mee met deze Finse dames, zonder onze tussenstoppen over te slaan.

1. Pap en Mam (Grund):
    19 juli 2016
    Wie had dat gedacht? Van kale treinen op zijn zweets, naar een luxe taxi op zijn Fins ...
    Gelukkig kunnen jullie zo toch een beetje op planning blijven. Veel plezier nog!